티스토리 뷰

Mainly Mute-Bellman의 꿈결같은 서정적 멜랑콜리-욘시, 톰 요크와 함께 기억해야 할 아티스트! '결코 폭발하지 않는 활화산'과 같은 긴장감을 선물한다.

욘시, 톰 요크와 함께 기억해야 할
‘결코 폭발하지 않는 활화산’과 같은 긴장감



벨맨(Bellman)이라는 뮤지션을 알게되었다. 노르웨이 라르빅 출신의 남정네로 뮤지션 이름은 ‘아르너 요한 라우언(Arne-Johan Rauan)‘이라고 한다. 목소리 Tone이 무척이나 감미롭고 감성 충만한데, 우리나라 옛날 통기타 가수였던 '박학기'님이 생각날 정도였다. 매우 알맞은 템포로 여유롭게 그는 노래하며 음악을 들려주는데, 이러한 일정한 템포가 벨맨의 음악을 구성하는 멜랑콜리의 느낌이다. 앨범 커버 아트웍은 Thomas Orveland가 담당했는데, 정보는 www.pagina.no 에서 얻을 수 있다. 
앨범 커버를 보면 노르웨이의 노을은 붉은 노을이 아닌 노랑 노을이라고 생각될 정도의 느낌을 담고 있다. 추운 나라이므로 앙상한 가지의 나무 두 그루가 있는데, 해가 넘어가는 저녁시간에 담은 듯한 사진을 이용하여 앨범 커버를 만든 것 같다. 노르웨이에는 자작나무가 많을 텐데 앨범 커버에 사용된 나무가 자작나무는 아닐까 생각도 해본다. 앨범 커버를 좀더 유화적인 느낌을 사용하고 노르웨이의 드넓은 산과 평야에 눈덮인 모습의 사진을 사용하였다면 더 좋지 않았을까 하는 바램이다.   


'아르너 요한 라우언'은 노르웨이 라디오 방송국 'NRK'에서 실시하는 무명 음악인들의 데모 선발대회에서 2등을 차지하여 활동을 시작하였다.  앨범 부클릿을 참조하면 고개를 숙이고 있는 벨맨의 모습이 조금은 소심한 느낌인데, 음악은 정겹고 정적이며, 혈액형이 A형인 뮤지션이 만들지 않았을까 하는 느낌이다.
처음에 벨맨의 이번 앨범에서 가장 먼저 들어본 음악은 2번 트랙으로 'Spaceship, move slow' 라는 곡인데 매우 정적이고 느리게 진행되는 그의 음악에 매료된 느낌이었다.
벨맨의 음악은 상당히 억제되고 정제되며 절제된 스타일로 디테일 하나하나까지 통제하는 스타일이 앨범에서 일관성 있게 유지되고 있다는 평을 받는다.

벨맨 사운드의 감성이 그대로 느껴지는 아르너의 음색은 외국 뮤지션으로는 안토니 앤더 존슨스의 안토니 헤가티나, 라디오 헤드의 톰 요크, 시규어 로스의 욘시, 뮤의 요나스 비에르나 데미안 라이스 등과 비교가 되는 편인데, 필자 개인적으로는 우리나라 통기타 가수인 '박학기'씨가 생각나기도 했다. 또한 그의 음악 스타일은 미국의 전설적인 얼터너티브 록밴드 '스매싱 펌킨스'의 멜랑꼴리한 뮤직비디오와 음악 스타일이 생각나기도 하였따.  아르너의 음색은 무성적이면서도 어딘가 속세를 초월한 듯한 높은 고도를 부유하는 음색을 지니어서 오래오래 듣고 있어도 질리지 않는다. 
스웨덴의 록밴드인 Tiamat 처럼 왠지 허무한 느낌이 강하게 들기도 하여서 개인적으로는 '허무주의' 록뮤지션이라는 느낌도 들고, 천천히 부는 노르웨이 바람이나 오랜기간 그 자리에 계속 버티고 있는 노르웨이 자작나무나 순록 사슴도 생각나는 자연친화화적인 느낌도 강하게 드는 포스트 모던록 음악의 느낌도 강하게 든다.
얼마전 KBS TOP 밴드에서 2등을 차지한 POE의 뮬렁겐 아낙네의 음악도 같은 맥락이 아닐까? 아르너 남정네도 우리나라 POE의 뮬렁겐의 음악을 들으면 '둘이서(?)' 음악성이 잘 통할지도 모르겠다.   


꿈결같은 서정적인 멜랑콜리
흡사 스웨이드(Suede)의 초창기를 연상시킬 만큼 싸이키델릭한 기타 사운드는 꿈꾸는 듯한 몽환적인 느낌도 강하게 든다.
클래시컬한 현악부와 싸이키델릭한 일렉 기타가 함께 소용돌이치는 곡스타일도 괜찮지만, 그 어떤 것보다도 이 앨범 [Mainly Mute]에서 필청 트랙은 괜찮은 멜로디를 가진 싱글로도 커트되었던 대표곡  Spaceship! Move Sow! 이다. 이 곡은 자기 색깔을 성공적으로 전달하는 명민함을 보여준다. Spaceship! Move Sow!는 벨맨의 정체를 단번에 설명할 수 있는 거의 모든 요소를 갖춘 훌륭한 싱글이라 할 수 있다.

보통 벨맨(Bellman)이라고 하면 벨보이 같은 대상을 떠올리게 하지만, 실제론 옛날 백성들에게 왕의 명령이나 주변의 알림사항을 종을 치면서 전달해 주었던 직책의 사람을 가리킨다고도 한다. 이런 중개자/매개체로서의 음악이야말로 아르너가 뜻한 바였고, 그래서 그는 스스로 공간과 음의 중개자가 되어 지금도 자신의 음악을 조각해간다. 서정적인 멜랑콜리, 그 서정성은 결코 늘어지거나 눈물을 짜는 일이 없이, 구름 위에 펼쳐진 외줄을 눈을 감은 채 꿈결처럼 타는 곡예사처럼, 좀처럼 긴장의 끈을 늦추지 않는다.

구렛나루와 비니 털모자가 잘 어울리는 북구의 차가운 감성이 동아시아까지 잘 퍼질듯 한 꿈결같은 서정적인 멜랑꼴리 감성의 소유자 벨맨의 아르너 요한 라우언이라는 뮤지션을 알게되어 기쁘다.

앨범 부클릿에는 친절하게 곡의 가사와 한글 해석도 되어 있다. 앨범 해설지는 '성문영'이라는 분이 작성하셨는데 옛날 '핫뮤직'이라는 잡지에서 편집장도 하셨던 분이 아닐까 기억을 더듬어본다. 곡의 가사를 보면 매우 간결한 느낌이다.


Bellman의 이번 Mainly Mute 앨범에는 10곡이 수록되어 있다. 2번 트랙이 타이틀곡이고, 싸이키델릭한 록 느낌도 강하게 드는 4번 트랙과 영국 모던록밴드 Suede의 초창기 느낌도 강하게 드는 5번 트랙 Sculpt me a dream도 꽤 들을만하며 몽환적인 느낌에서 오래오래 흐느적 거리며 춤을 추며 감성에 푸욱 빠져들 수 있는 느낌이다.  6번 트랙 Celestine은 현악기, 건반악기와 함께 기타 연주도 들어간 편곡으로 통기타 연주로만 편곡하였다면 정말 '박학기'님의 음색이랑 비슷한 느낌이었다.
9번 트랙 Requiem은 클래시컬한 현악부와 싸이키델릭한 일렉 기타가 함께 소용돌이치는 대곡스타일인데, 노르웨이에서 느끼는 겨울과 동아시아에서 느끼는 겨울의 느낌은 꽤 다른 느낌일 듯 한데, 하염없이 내리는 눈발의 느낌이나 우울한 정서가 고스란히 담겨있는 느낌도 든다. 마지막 트랙 Adrew에서는 어쿠스틱 기타 연주로 시작하는데, 그래도 꽤 밝은 느낌이 들기도 하는데, 서정적이고 감성적인 멜랑꼴리의 기본 느낌은 고스란히 담고 있다. 벨맨의 음악을 들으면 불면증 걸린 사람도 Sleep Foever 할 수 있는 감성을 담고 있으므로 올 가을, 겨울 추천할만한 멋진 북유럽의 음악이 아닐 수 없다.



시규어 로스의 욘시

라디오 헤드의 톰 요크

노르웨이 라디오 방송국 http://www.nrk.no/

Bellman: Mainly Mute

-I like to think of my songs as sculptures, says Bellman, the new enchanting voice of Norwegian post-rock/chamber pop. -I often find that I relate to music in a three-dimensional way. I try to build the songs around me, like a physical entity that grows to fill the room.

Bellman 2009 (photo: Line Loholt Levinsen)

    Bellman, or Arne Johan Rauan as he is really called, takes the time to talk to MIC between soundcheck and the release concert in conjunction with his record debut Mainly Mute.

    -The soundcheck was perfect; I think it will be a great concert. I’m really dying to play in front of the audience later on. We have been waiting a long time for this.

    In addition to Bellman himself on acoustic guitar and vocal the band consists of six people; the regular bass, drums, guitar and keys line-up augmented with strings. But the strings are not just brought in for the release show; they are an integral part of the music.

    -To a large degree the songs were written with strings in mind, says Bellman. Sometimes we play in a smaller format, but the formula we’ve found includes strings as an essential part of the sound. Many facets and layers, and a potential for richness, allows us to hold back and achieve the restrained expression we’re after.

    Hearing Bellman’s music one can readily understand his own description of standing in the middle of a tune and forming it by positioning the different elements around him, letting the sound subtly grow into a sculpture, an aural figure distinguished by understatement and allusion rather than bold definition.

    The notion of the understated and keeping a lid on the musical forces at play seems to be an essential trait of your music. Is this a general aesthetic or something particular to this record?

    -I believe in the understated and the controlled in all circumstances really, says Bellman. I just find it more interesting to outline potential than to fully realize and exhaust it. I cherish the feeling that something is unrealized, and the tension generated when something is smouldering rather than burning. Sometimes we get pretty close to some kind of climax in our songs, but mostly we only hint at it and we try to let this smouldering expectancy and the sort of projection that an outline implies remain a kind of hidden force in our music.

    So this principle is the explanation of the album title then, Mainly Mute referring to a reservoir; something not unfolded and unleashed?

    -You could say that, even if the title is not meant to explain anything. But it is inspired by the same general idea; the unpronounced, which is controlled and smouldering.


    How does this stance manifest in the relation between playing live and working in the studio?


    -Right now I’m just thrilled to be able to play live. Like I said I really think we have found the perfect formula and putting it to work live is really a wonderful experience. Our time in the studio was long and arduous. We had a lot of fun, but there were setbacks underway and it took a lot longer than I expected. I think the process was ultimately necessary and fruitful though. It simply took a long time to find the right sound and the right way of piloting the songs so to speak. But now that we’re past that I just feel great relief and joy about moving onto the stage and making it all work in front of an audience.

    The most conspicuous part of your sound, or the musical sculpture of your songs, as it were, is your voice. The high almost angelic tone of it has caused many people to compare you to Thom Yorke or Anthony Hogarty. Have you always been conscious of your voice as such a characteristic instrument? Is it something you have developed intentionally?

    -In previous projects I used my voice in a different way. Changing the way I sing was never an issue in its own right, it had more to do with the music. These songs seemed to ask for a high and gentle voice, so it was a kind of symbiosis I guess, something that grew forth naturally, not as a fixed idea. But I was surprised that singing so high came quite effortlessly. It just suits me.

    What about the lyrics; do you feel that a conspicuous voice puts more focus on the words? How important are the lyrics to the entirety?

    I always start with the music. An atmosphere will develop and then I find that the words have a tendency to lend themselves naturally. I’m not a storyteller really; I like the lyrical content to be a little veiled. There is always a story in the background somewhere, but I guess I prefer disguising it so that people can ponder themselves.

    Bellman admits that all the comparisons to other singers with similar voices often seem a little simplistic.

    -It’s understandable of course, but not always so enlightening. Similar voices do not entail similar artistic objectives. For me other artistic expressions than music mean just as much in terms of inspiration. I draw on film and art and I really enjoy the contrast between physical expressions, like sculpture, and music. I think I will always want to work with physical expressions in addition to music; to me at least this combination and contrast is very fruitful.

    After the release in Oslo a tour of Norway awaits later in the winter. And then the record will be released in Denmark in March.

    -We’ve said from the start that we wanted to have explore opportunities outside Norway, and Denmark is a good place to start I think. Now everything works so well, and the whole apparatus around us is just right, everyone is singing in unison. So I’m looking forward to busy times.

    <출처 - http://www.listento.no/mic.nsf/doc/art2009012210373730842755>



Bellman's official site.

Bellman's MySpace site

수록곡 리스트
1 This is Life
2 Spaceship, Move Slow!
3 Lost My Way
4 Swimsuit in May
5 Sculpt Me a Dream
6 Celestine
7 Sleep Forever
8 All That is Beautiful
9 Requiem
10  Andrew





Bellman "Celestine"